بازدید 2051

گوترش: وضعیت کمک‌های انسانی در غزه وخیم است 

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در سخنرانی خود در شورای امنیت با موضوع غزه اعلام کرد که  وضعیت کمک های بشردوستانه در غزه بسیار وخیم است.
کد خبر: ۱۲۱۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴ 24 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "الجزیره انگلیسی" وی گفت: شرایطی  که بر فلسطینیان در غزه تحمیل شده است، هیچ عملیاتی برای ارائه کمک های بشردوستانه نمی تواند موفق شود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: این یک رویا است که فکر کنیم ۲.۲ میلیون نفر از جمعیت غزه فقط با کمک می توانند زنده بمانند.

گوترش با اشاره به مخالفت صریح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ایجاد یک کشور فلسطینی گفت: مخالفت مکرر با راه کار دو کشوری توسط اسرائیل و انکار حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور، جنگ را طولانی می کند.

وی با انتقاد از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه گفت: هیچ توجیهی برای مجازات دسته جمعی مردم فلسطین وجود ندارد. ما درخواست برای آتش بس فوری در غزه را تکرار می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا در نیویورک, نشست شورای امنیت سازمان ملل با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از وزرای خارجه کشورها و نیز آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای بررسی وضعیت خاورمیانه و فلسطین عصر سه شنبه به وقت محلی آغاز شد.

فرانسه که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است، در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) ریاست این شورا را برعهده دارد و از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور برای شرکت در نشست امروز این شورا درباره بررسی اوضاع خاورمیانه دعوت کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل که پنج عضو دائم و دارای حق وتو و ۱۰ عضو غیردائم دارد، از زمان آغاز جنگ اسرائیل در پی عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به دلیل مخالفت ها و وتوی آمریکا یکی از اعضای دائم این شورا، تاکنون نتوانسته است برغم فشارهای جهانی وخواسته افکار عمومی جهان، آتش بس دائمی در غزه را برقرار کند.

وظیفه اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد، حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از اعضای آن، هر روز از ماموریت اصلی خود دورتر شده و در موارد متعددی همچون جنگ اسرائیل و فلسطین ناکارآمد بوده است.

مجمع عمومی سازمان ملل ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲ قطعنامه ای را با رای مثبت ۱۵۳ عضو خود یعنی اکثریت قاطع آرا تصویب کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

سخنگوی سازمان ملل ۱۵ آذر ماه امسال اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.

این اولین باری بود که آنتونیو گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست